מכללת אילת
הורים באילת

ההורה כתיבת תהודה

מאת: אבנר נחשון, מנחה קבוצות הורים, בוגר המכות ההורית החדשה בבית חולים שניידר.מרצה באילת וברחבי הארץ.

הכנת ארוחת ערב למשפחה והכנת קציצות נהדרות כמו שאמא של בעלך מכינה. המשפחה טועמת והתגובה שאת מקבלת מהילד שלך ".. לא טעים.." ובעלך, אומר,"... טעים מאמי אבל אמא שלי שמה יותר כמון..."
איך התחושה? מה את מרגישה כרגע?
החיים שלנו הם כמו תיבת תהודה, אנחנו עושים מעשה ואז נוצר לו הדהוד שחוזר אלינו בצורות וקולות שונים.
לכל קול, תדר ועוצמה משלו. כל קול מהדהד אחרת ואנו מקבלים אותו 200479713_001בצורה שונה.
יש תגובות שאנו מתעלמים מהן ויש כאלה שניקח בצורה עניינית. יש תגובות מעליבות וכאלה שמשפיעות עלינו לטווח הרחוק.
אצל ילדים יש שתי תיבות תהודה מקבילות. תיבת התהודה של ההורים ותיבת התהודה של החברה. שתיהן משמעותיות מאוד ואף שלעיתים אין קשר בניהן הסינרגיה שהן גורמות לילד משמעותית מאוד לתפישת העולם שלו.
הדוגמה הידועה מכולן היא תפישת הגוף של הילדים. ילדים שומעים מהוריהם הערות על אכילה, השמנה או רזון. ילדים מקבלים הערות מחברים ממש בנושא זה. הם מפנימים את תגובות ומתאימים את ההתנהגות שלהם. כך לעיתים אנו מוצעים נערות שיש להן דימוי גוף ירוד ללא הצדקה והשלב הבא הוא אנורקסיה או בולימיה.
דוגמת המזון היא דוגמה קיצונית אם כי לא נדירה לצערי.
לתגובות שלנו כהורים להתנהגות ילדנו יש השפעה מכרעת על תפישת החיים שלהם.
חישבו רגע, איך אנחנו מגיבים לציור שילד קטן מביא הביתה (ואני מתכוון לאותו קשקוש לא מובן, לעיתים בצבע אחד בלבד...) התגובה של רובנו היא ".. איזה יופי, ציור מקסים, אתה ממש צייר מוכשר...." ועוד. תגובות אלו מפתחות אצל הילד ציפיות מעצמו. ילד משתתף בחוג ג'ודו ושומע מהוריו שצפו בו " אתה הייתה הכי טוב" . ילדה בחוג בלט שומעת מהוריה " את רקדת הכי יפה, אנחנו גאים בך".
שקיצור, הילד הופך להיות מותנה תוצאות – הוא מקבל שבחים בהתאם לתוצאות שלו.
הילדים מקבלים את התשבחות הללו מבלי להתאמץ כלל. הם מציירים כמו שהם מציירים, לומדים כמו שהם יודעים, רצים כמו שהם יכולים, לא מתאמצים פשוט, מגיעים לתוצאה ומקבלים עליה תשבוחות.
ילדים קטנים חווים את הוריהם כדבר היחיד בעולם שהוא נכון. כל דבר אחר, כל דעה אחרת נתפסים כטעות. לכן ילדים רבים חיים באשליה שהם הכי יפים, הכי טובים, הכי חכמים, הכי מוצלחים וכדומה.
הבעיה היא שכאשר הילד לחיות את חייו האמתיים, כאשר הוא יוצר קשרים חברתיים משמעותיים (לרוב זה מתחיל בגילך 7 ) נוצר אצלו קונפליקט.
הוריו סיפרו לו שהו מצלח יותר מאחרים אבל בכיתה יש תלמידים טובים ממנו. במשחקים לעיתים מנצחים אותו , הוא לא ראשון התחרות הריצה ולא מקבל שבחים מידי יום מהמורה. אגב, הוא גם לא התלמיד המצטיין ביום חלוקת התעודות.
הילד נכנס לקונפליקט. איך יכול להיות שהייתי כל כך מוצלח ועכשיו לא?
הילד גם לא מוכן להתאמץ, הוא פשוט לא רגיל לעבוד קשה על מנת לקבל שבחים.
מצב זה עלול להוביל את הילד להידרדרות בהישגיו בכל תחום, לגרום לו להיות מאוכזב מעצמו, לחוש תחושה שהוא לא יוצלח כי הוא אינו מביא את התוצאות המקוות.
הילד הפך להיות מותנה תוצאות ומותנה תוצאות יחסית לסביבתו.
תפקידנו כהורים למנוע מצב זה.
ראשית עלינו לעודד את הילד שלנו על בסיס הדברים שהוא עושה, על בסיס התהליך והעשייה ולא על בסיס התוצאה.
חזר עם ציור יפה? אמרו לו איזה צבעים יפים בחר, ספרו לו כמה מרגשת אתכם היכולת שלו.
חזר עם ציון טוב? תגידו לו שאתם מעריכים את יכולת ההתמדה והלמידה שלו. את המאמץ שהוא משקיע.
חזר אחרי שהפסיד בתחרות, עודדו אותו על עצם ההשתתפות על המאמץ הרב שהשקיע. ספרו לו שאתם מאמינים ביכולת שלו, שאתם מאמינים בו.
ספרו לילד שלכם את תחושתכם לגבי הדברים שהוא עושה בלי לייחס את זה לאחרים. על תשוו אם הוא יותר טוב או פחות וממי. פשוט העריכו אותו על המאמץ שהושקע.
תנו לו אופק חדש. נגיד שהילד הפסיד בקרב ג'ודו :" ראיתי את הקרב וממש התרשמתי, הייתה הרבה יותר טוב מהקרב הקודם שלך. אני רואה שהפנמת את הוראות המאמן. תמשיך כך ותמשיך להצליח. אני מאמין בך."
ודבר נוסף, אם התברכתם בילד שהכל הולך לו בקלות, הוא לא צריך להתאמץ? העמידו בפניו אתגרים שיקדמו אותו, צרו מצבים שהוא חייב להתאמץ עבורם כדי להצליח. ילד שמתרגל לעבוד למען הישגים יעשה זאת גם בבגרותו.

מעוניין בדיוור

השאירו את פרטיכם כאן ונצגינו ישובו אליכם בהקדם

Simply-Smart | בניית אתרים | קידום אתרים