מכללת אילת
ספר לי סיפור

אני רוצה שהילד שלי יקרא ספרים.

באחד במפגשים שלי עם הורים לילדי כיתות ג' בעיר העלה אחד האבות שאלה. "הילד שלי לא קורא., אני בגילו קראתי המון והוא לא מוכן לשמוע על קריאת ספר.
בסך בכל ההורה צודק, ילדים קוראים היום פחות מבעבר.
קריאה היא דבר נפלא, היא פעולה שמפתחת המון דברים אצל הילד.
קריאה מרובה מפתחת את הדמיון. הרי, אנחנו קוראים על דברים, אנשים, מקומות ומקרים שאין לנו מושג איך הם נראים. תוך כדי הקריאה אנחנו מדמיינים אותם.rbt2_72
מסיבה זו , כאשר קראנו ספר ואז הולכים לאות את הסרט אנחנו מתאכזבים. בסרט הבמאי קובע איך נראית אורה , מאורה הכפולה, ואיך נראה רובין הוד, ואפילו איך נראה ציון מסיפוריה של גלילה רון פדר. אני למשל מאוד התאכזבתי מדמותו של ירון זהבי בסרט חסמבה שגולם ע"י שלמה ארצי. אני ראיתי אותו הרבה יותר שרירי, חזק וגברי.
הקריאה היא האמצעי הטוב ביותר לבעיית שגיאות הכתיב, הקריאה מאפשרת לנו לפרוק רגשות מודחקים, הקריאה מעשירה את הידע שלנו - חומר נקלט מבוח הרבה יותר טוב מקריאה מאשר האזנה או צפייה. הדבר היחיד שעומד מעל הקריאה היא הכתיבה.
בשורה תחתונה, קריאה היא דבר מעולה.
הבעיה המרכזית היא שקריאה היא פעולה אקטיבית לעומת צפייה בטלוויזיה או במחשב שהיא פעולה פאסיבית. כלומר בצפייה בתכנית או סרט אנחנו יושבים, לא עושים כלו "וישחקו הנערים לפנינו" . אין שום מאמץ.
כאשר אני קורא, אני צריך להיות ממוקד, מרוכז. אחריות ההבנה היא עלי.
היות וחלק מהילדים, החל מגיל אפס , מחונכים לפאסיביות (מסדרים להם את צעצועים, עוזרים להם בשעורי בית במקום שיתמודדו, מושיבים אותם שעות מול משחקי מחשב וצפייה בטלוויזיה ועוד, כאשר מגיע גיל הקריאה, הם לא מוכנים לוותר על הנוחות.
פעם סברו , שילד שמקריאים לו סיפורים לפני השינה , יהיה ילד קורא. היום אנחנו לא בטוחים בכך, אין לכך שום הוכחה.
זוכרים את האבא ששאל את השאלה? שאלתי אותו האם הוא , היום קורא. תשובתו הייתה " כן , בהחלט." שאלתי אותו מתי ואיפה הוא קורא את הספרים שלו ותשובתו הייתה שהוא קורא כל ערב במיטה לפני שהוא ישן. זו בדיוק הנקודה, אמרתי.
ילדים רואים, ילדים עושים! מסתבר שילד שרואה את הוריו (שניהם או אחד מהם) קוראים, בחלק גדול מהמקרים יהפוך לאדם קורא. זה לא חייב להיות כעת, יכול להיות שזה יבוא לו בבגרותו אבל זה כפי הנראה יקרה.
הורים יקרים, רוצים להגדיל את הסיכוי שהילד יקרא? קראו גם אתם. עשו זאת במרכז הבית, בסלון או במטבח כך שהילדים יראו אתכם קוראים.
בגיל קטן, החל מגיל שנתיים וחצי או שלוש, מומלץ מאוד לקחת ילדים לספריה העירונית ולעשות פעילויות משותפות עם הילדים, לקחת אותם לשעת סיפור בספריה ועוד. ההיכרות עם בספרייה ועם עולם הספרים בדרך של כיף והנאה שותלת לילד את תחושה שספרים זה כיף, לא מטלה. גם כשיגדל ומטלות בית הספר "ימאיסו עליו" את הספרים, הזיכרון הראשוני יישאר ויחזור אליו מאוחר יותר.
דבר אחרון שבא גם מהמאמר הקודם, הוציאו את משחקי הקופסא. אלו משחקים שגורמים לילד להיות אקטיבי ולא פאסיבי. הקפידו על משחקי קופסא, לכל הפחות, שלוש פעמים בשבוע, מומלץ יותר כל יום.
לסיכום, אנחנו לא באמת יודעים מה יגרום לילד להפוך לאדם קורא אבל אנחנו יודעים מה מגדיל את הסבירות. תנו לילדכם את האפשרות, הגילו לו את הסיכוי.

מעוניין בדיוור

השאירו את פרטיכם כאן ונצגינו ישובו אליכם בהקדם

Simply-Smart | בניית אתרים | קידום אתרים